dag 14 - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Corrie en René - WaarBenJij.nu dag 14 - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Corrie en René - WaarBenJij.nu

dag 14

Blijf op de hoogte en volg Corrie en René

10 Juni 2015 | Verenigde Staten, Valdez

Vandaag zijn wij van Tok naar Valdez gereden, een afstand van 405 km.

De dag begon zonnig, maar toen wij in de buurt van Valdez kwamen, werd het grijzer en grijzer, en het begon te regenen, en het hield niet meer op.
Heel jammer, want de omgeving hier is prachtig, met hoge bergen, gletsjers en watervallen.
Valdez is bekend als het eindpunt van de Trans-Alaska oliepijplijn, een pijplijn van 1280 km lang,
die begint aan de oostkust van Alaska bij Prudhoe Bay, en eindigt aan de westkust bij Valdez.

Goede Vrijdag is een rampdag voor Valdez.
In 1964 was er op Goede Vrijdag een zeer zware aardbeving dicht bij Valdez, en door de tsunami die daarop volgde, werd Valdez kompleet verwoest en verloren ruim 30 mensen het leven.
Ook op goede Vrijdag in 1989 was het raak.
Toen liep de olietanker Exxon Valdez op een rif en verloor 11 miljoen gallon ruwe olie, waardoor ruim 2000 km kust werd vervuild. Het opruimen duurde jaren, en in afgelegen gebieden ligt nog steeds olie.

Onderweg kwamen wij bij toeval in een kroegje, omdat wij zin in koffie hadden.
Wij raakten in gesprek met de eigenares van de tent, en hebben een hele tijd gezellig zitten buurten.
Wij waren de eerste Nederlanders in die tent, en zij heeft een foto van ons gemaakt en die zet zij op facebook. De kroeg heet Grizzly bar of zoiets, en ligt aan de Richardson Highway, dus als iemand facebook heeft, kan die misschien eens kijken of er iets te vinden is.

Ons is opgevallen, dat alle gebouwen hier zijn gebouwd van hout.
Dit komt, omdat hout hier genoeg voorradig is, en baksteen moet worden geïmporteerd, en dat is erg duur.

Annie en Antoon wensen wij een fijne vakantie toe in Toscane en Ad en Inez in Frankrijk.

Dat is het voor vandaag, groetjes en tot de volgende keer.
DOEiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 10 Juni 2015 - 06:59

Dietmar Und Ursula :

Hallo ihr beiden,
    das Wetterglück hat euch ein wenig verlassen. Wir hoffen dass es wieder besser wird.

Viele Grüße aus Italien und Duitsland
    Dietmar (auf Geschäftsreise) und Ursula

• 10 Juni 2015 - 10:47

Dymphe:

Hallo Rene en Corrie,
    Ik weet niet of jullie mijn vorige reacties ontvangen hebben, want ik zie ze nergens staan.

Maar dan nog een keer proberen.

Terug van mijn vakantie ,wilde ik reageren over jullie verslagen.
    Wat een geweldige reis hebben jullie weer!!
    Jammer dat de regen sommige dingen bederft en dat jullie van de natuurschoon niet goed kunnen
    genieten.

Maar dat hoort er ook bij.
    Ik wens jullie nog een fijne reis en ik hoop jullie weer heelhuids terug te zien.